Followers

DISCLAIMER

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan


Friday, May 23, 2014

Rahsia bagaimana anak anda buat kerja rumah tanpa perlu disuruh

menarik artikel ni...boleh diaplikasikan di rumah...secara tak langsung mengajar anak untuk berdisiplin

Rahsia bagaimana anak anda buat kerja rumah tanpa perlu disuruh

Nak tahu bagaimana cara mudah supaya anak anda melakukan kerja-kerja rumah tanpa perlu anda menyuruh terjerit terlolong?

Saya pernah membaca satu article di internet menceritakan bagaimana seorang ibu membuat satu sistem di rumah di mana anak-anak akan dikenakan denda sekiranya membuat kesalahan. Denda nya ialah anak-anak di "grounded"kan atau dilarang daripada menggunakan segala gajet, tv, computer sehingga mereka dapat kumpul point secukupnya. Untuk kumpul point tu, anak-anak perlu membuat kerja-kerja rumah. Kerja-kerja rumah seperti sidai baju, lipat baju, cuci toilet, mop lantai dan macam-macam lagilah mengikut kreativiti anda. 

Nampak macam menarik. Maka, saya cuba implement sistem ini di rumah saya. Ini contoh yang saya buat untuk anak-anak saya.






Sebelum anda nak implement sistem ni, duduk dengan anak-anak, bincang jenis-jenis kesalahan, jenis denda, jenis kerja rumah dan jumlah point. Biar semua orang setuju dan sepakat dengan sistem ni baru anak-anak tidak mengeluh dan mengikut sistem ini dengan rela hati.

Dengan sistem ini di rumah,  anak-anak saya lebih berhati-hati takut-takut melanggar rules yang ditetapkan. Kalau tersasar, mereka tahu mereka di "grounded" dan secara automatik terus mencari-cari kerja-kerja rumah yang boleh dilakukan seperti yang di persetujui. Berlumba-lumba pulak tu nak kumpul point. Hihihi... Anak-anak saya sendiri yang keep track jumlah point yang telah terkumpul.

Alhamdulillah, sistem ini sangat membantu kerja-kerja rumah saya dan mengajar anak-anak lebih bertanggungjawab, mematuhi peraturan dan elak dari melakukan kesalahan-kesalahan yang berulang-ulang. Saya pun kurang sikit marah-marah kat anak-anak saya.  Tetapi, cabaran buat saya pula untuk sentiasa konsisten dan comply betul-betul sistem ni. Kalau tak, anak-anak ingat kita main-main dan tidak serius. Jadi, anak-anak pun ikut main-main dan tidak mematuhi peraturan. 

Saya lebih suka kalau sistem ini di kategorikan sebagai "consequences" atau kesan dari perbuatan tidak baik anak-anak, bukannya "penalty" atau hukuman. "Consequences" lebih sedap bunyinya berbanding "hukuman". Kan? Anak-anak pun tidak rasa dirinya dihukum. 
Dan maybe sesetengah orang nampak sistem ini akan menyebabkan anak-anak membuat kerja-kerja rumah dengan terpaksa. Tapi bagi saya, cara ini adalah latihan untuk membiasakan anak-anak saya dengan kerja-kerja rumah. InsyaAllah, lama-lama saya yakin sifat dan sikap menolong kerja-kerja rumah akan tertanam di dalam diri mereka. 

kredit  http://souqvitamin.blogspot.com/2014/05/rahsia-bagaimana-anak-anda-buat-kerja.html

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen. Jangan serik untuk singgah lagi ke blog ini

Popular Posts

CADANGAN SUPLEMEN UNTUK SEMUA MASYARAKAT

Anti – Aging
Vivix

Anti- Oxidant

Carotomax,Vitamin C, Vitamin E, Vivix

Asma, Sinus (Resdung),Alergik, (Gegata), Ekzema
Alfalfa,Vitamin B Complex, Vitamin C { ( + Herbal Blend) untuk Ekzema}

Set Menyusu
Vita-Lea,Vitamin B Complex, Vitamin C, Alfalfa, ESP, Ostematrix, Omega Guard, PD

Kesihatan Kanak-kanak
Chewable Vita-Lea, Chewable Vitamin C, Omega Guard, Mealshake

Set Pantang
Vita-Lea,Vitamin B- Complex, Vitamin C, Zinc, Vitamin E, ESP,

Set Diabetis
GLA – Complex, Vitamin C, Vivix, Zink, CoQ Health, Vitalea, ESP

Set Gout
PD, Omega Guard, Alfalfa

Set Penggiat Imun
Nutriferon, Vivix, Vit C, coQ Health

Set Darah Tinggi
Omega Guard, CoQ Health, Garlic

Kesihatan Lelaki
Vita– lea, Vitamin B – Complex, Vitamin C, Vitamin E, Ostematrix, Omega Guard, PD

Wanita Mengandung
Vita– Lea, Vitamin B- Complex, Vitamin C, ESP, Ostematrix, Omega Guard

Rawatan Kulit
Vitamin B – Complex, Vitamin C, Vitamin E, ESP, Ostematrix, Vivix

Set Pengurusan Berat
Lecithin, Cinch Shake Mix, Cinch Energy Tea Mix

Individu Yang Tidak Meminati Tablet atau kapsul
Mealshake, Cinch, ESP, Vivix, Nutriferon

Search