Followers

DISCLAIMER

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan


Friday, June 27, 2014

10 Silap Besar Isteri Terhadap Suami


Rumahtangga adalah satu bentuk hubungan mesra diantara seorang lelaki dan wanita sebagai suami dan isteri dalam perjalanan menuju kebahagiaan dalam kehidupan dan untuk mendapatkan redha Allah.

Tetapi ramai yang tidak menyedari akan beberapa perkara yang merupakan satu kesilapan besar dilakukan oleh isteri terhadap suami mereka.

1. Menuntut keluarga yang ideal dan sempurna

Sebelum menikah, seorang wanita membayangkan pernikahan yang begitu indah, kehidupan yang sangat romantis sebagaimana ia baca dalam novel mahupun ia saksikan dalam drama sinetron.

Ia memiliki gambaran yang sangat ideal dari sebuah pernikahan. Segala masalah dalam perkahwinan seperti perselisihan pendapat, masalah kewangan, dan masalah anak-anak seolah-olah tidak difikirkannya.

Ia hanya membayangkan yang indah-indah dan seronok dalam sebuah perkahwinan.

Akhirnya, ketika ia menghadapi semua itu, ia tidak bersedia. Ia tidak mampu menerima keadaan itu, dan selalu menuntut suaminya agar keluarga yang mereka bina sesuai dengan gambaran ideal yang senantiasa diimpikan sejak muda.

Seorang wanita yang hendak menikah, alangkah baiknya jika ia melihat suasana perkawinan dengan pemahaman yang lebih terperinci, beserta masalah yang ada di dalamnya.

2. Nusyus (tidak taat kepada suami)


Nusyus adalah sikap membangkang, tidak patuh dan tidak taat kepada suami. Wanita yang melakukan nusyus adalah wanita yang melawan suami, melanggar perintahnya, tidak taat kepadanya, dan tidak ridha pada kedudukan yang Allah Subhanahu wa Ta’ala telah tetapkan untuknya.

Nusyus memiliki beberapa bentuk, diantaranya adalah:

- Menolak ajakan suami ketika mengajaknya ke tempat tidur, dengan terang-terangan maupun secara samar.
- Mengkhianati suami, misalnya dengan menjalin hubungan gelap dengan lelaki lain.
- Memasukkan seseorang yang tidak disenangi suami ke dalam rumah tanpa izin.
- Lalai dalam melayani suami
- Membazir dan membelanjakan wang pada yang bukan tempatnya
- Menyakiti suami dengan tutur kata yang buruk, mencela, dan mengejeknya
- Keluar rumah tanpa izin suami
- Menyebarkan dan mencela rahsia-rahsia suami.

Seorang isteri solehah akan senantiasa menempatkan ketaatan kepada suami di atas segala-galanya. Tentu saja bukan ketaatan dalam kedurhakaan kepada Allah, kerana tidak ada ketaatan dalam maksiat kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Ia akan taat walau dalam situasi apapun, senang mahupun susah, suka ataupun duka.

Ketaatan isteri seperti ini sangat besar pengaruhnya dalam menumbuhkan cinta dan memelihara kesetiaan suami.

3. Tidak menyukai keluarga suami

Terkadang seorang isteri menginginkan agar seluruh perhatian dan kasih sayang sang suami hanya tercurah pada dirinya. Tak boleh sedikit pun waktu dan perhatian diberikan kepada selainnya. Termasuk juga kepada orang tua suami.

Padahal, di satu sisi, suami harus berbakti dan memuliakan orang tuanya, terlebih ibunya.
Salah satu bentuknya adalah cemburu terhadap ibu mertuanya.

Ia menganggap ibu mertua sebagai pesaing utama dalam mendapatkan cinta, perhatian, dan kasih sayang suami. Terkadang, sebahagian isteri berani menghina dan merendahkan orang tua suami, bahkan ia tak jarang berusaha merayu suami untuk berbuat durhaka kepada orang tuanya.

Terkadang isteri sengaja mencari-cari kesalahan dan kelemahan orang tua dan keluarga suami, atau membesar-besarkan suatu masalah, bahkan tak segan untuk memfitnah keluarga suami.

Ada juga seorang isteri yang menuntut suaminya agar lebih menyukai keluarga isteri, ia berusaha menjauhkan suami dari keluarganya dengan berbagai cara.

Ikatan pernikahan bukan hanya menyatukan dua insan dalam sebuah perkahwinan, namun juga ‘pernikahan antara keluarga’. Kedua orang tua suami adalah orang tua isteri, keluarga suami adalah keluarga isteri, demikian sebaliknya. Menjalin hubungan baik dengan keluarga suami merupakan salah satu keharmonian keluarga. Suami akan merasa tenang dan bahagia jika isterinya mampu meletakkan dirinya dalam kelurga suami. Hal ini akan menambah cinta dan kasih sayang suami.

4. Tidak menjaga penampilan

Terkadang, seorang isteri berhias, berdandan, dan mengenakan pakaian yang indah hanya ketika ia keluar rumah, ketika hendak menghadiri undangan, ke pejabat, mengunjungi saudara maupun teman-temannya, pergi ke tempat perbelanjaan, atau ketika ada acara lainnya di luar rumah.

Keadaan ini sungguh berbalik ketika ia di depan suaminya. Ia tidak peduli dengan tubuhnya yang kotor, cukup hanya mengenakan pakaian seadanya: terkadang kotor, lusuh, dan berbau, rambutnya kusut masai, ia juga hanya mencukupkan dengan aroma dapur yang menyengat.

Jika keadaan ini terus menerus dipelihara oleh isteri, jangan hairan jika suami tidak balik di rumah, ia lebih suka menghabiskan waktunya di luar rumah. Semestinya, berhiasnya dia lebih ditujukan kepada suami. Janganlah keindahan yang telah dianugerahkan oleh Allah diberikan kepada orang lain, padahal suami nya di rumah lebih berhak untuk itu.

5. Kurang berterima kasih
Tidak jarang, seorang suami tidak mampu memenuhi keinginan si isteri. Apa yang diberikan suami jauh dari apa yang ia harapkan. Ia tidak puas dengan apa yang diberikan suami, meskipun suaminya sudah berusaha secara sebaik mungkin untuk memenuhi keperluan keluarga dan keinginan-keinginan isterinya.

Isteri kurang bahkan tidak memiliki rasa terima kasih kepada suaminya. Ia tidak bersyukur atas kurnia Allah yang diberikan kepadanya melalui suaminya. Ia senantiasa merasa sempit dan kekurangan. Sifat bersyukur dan redha terhadap apa yang diberikan Allah kepadanya sangat jauh dari dirinya.

Seorang isteri yang solehah tentunya mampu memahami tahap kemampuan suami. Ia tidak akan membebani suami dengan sesuatu yang tidak mampu dilakukan suami. Ia akan berterima kasih dan mensyukuri apa yang telah diberikan suami. Ia bersyukur atas nikmat yang dikurniakan Allah kepadanya, dengan bersyukur, insya Allah, nikmat Allah akan bertambah.

“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.”

6. Mengingkari kebaikan suami

“Wanita merupakan kebanyakan penduduk neraka.”

Demikian disampaikan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam setelah solat gerhana ketika terjadi gerhana matahari.

Ajaib !! wanita sangat dimuliakan di mata Islam, bahkan seorang ibu memperoleh hak untuk dihormati tiga kali lebih besar berbandingayah. Seseorang yang dimuliakan, namun malah menjadi penghuni kebanyakan neraka. Bagaimana ini terjadi?

“Kerana kekufuran mereka,” jawab Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam ketika para sabahat bertanya mengapa hal itu boleh terjadi. Apakah mereka mengingkari Allah?

Bukan, mereka tidak mengingkari Allah, tapi mereka mengingkari suami dan kebaikan-kebaikan yang telah diperbuat suaminya. Andaikata seorang suami berbuat kebaikan sepanjang masa, kemudian seorang isteri melihat sesuatu yang tidak disenanginya dari seorang suami, maka si isteri akan mengatakan bahwa ia tidak melihat kebaikan sedikitpun dari suaminya. Demikian penjelasan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam dalam hadits yang diriwayatkan Bukhari (5197).

Mengingkari suami dan kebaikan-kebaikan yang telah dilakukan suami!!

Inilah penyebab banyaknya kaum wanita berada di dalam neraka. Mari kita lihat diri setiap kita, kita saling mengingati, apa dan bagaimana yang telah kita lakukan kepada suami-suami kita?

Jika kita terbebas dari yang demikian, alhamdulillah. Itulah yang kita harapkan. Berita gembira untukmu wahai saudariku.

Namun jika tidak, kita (sering) mengingkari suami, mengingkari kebaikan-kebaikannya, maka berhati-hatilah dengan apa yang telah disabdakan oleh Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam. Bertaubat, satu-satunya pilihan utuk terhindar dari pedihnya siksa neraka. Selama matahari belum terbit dari barat, atau nafas telah ada di kerongkong, masih ada waktu untuk bertaubat. Tapi mengapa mesti nanti? Mengapa mesti menunggu sakaratul maut?

Janganlah engkau katakan besok dan besok wahai saudariku; kejarlah ajalmu, bukankah engkau tidak tahu bila engkau akan menemui Robb mu?

“Tidaklah seorang isteri yang menyakiti suaminya di dunia, melainkan isterinya (di akhirat kelak): bidadari yang menjadi pasangan suaminya (berkata): “Jangan engkau menyakitinya, kelak kamu dimurkai Allah, seorang suami bagimu hanyalah seorang tamu yang bolah segera berpisah dengan kamu menuju kami.” (HR. At Tirmidzi, hasan)

Wahai saudariku, mari kita lihat, apa yang telah kita lakukan selama ini, jangan pernah bosan dan henti untuk muhasabah diri, jangan sampai apa yang kita lakukan tanpa kita sedari membawa kita kepada neraka, yang kedahsyatannya tentu sudah Engkau ketahui.

Jika suatu saat, muncul sesuatu yang tidak kita sukai dari suami; janganlah kita mengingkari dan melupakan semua kebaikan yang telah suami kita lakukan.

“Maka lihatlah kedudukanmu di sisinya. Sesungguhnya suamimu adalah syurga dan nerakamu.” (HR.Ahmad)

7. Mengungkit-ungkit kebaikan

Setiap orang tentunya memiliki kebaikan, tak terkecuali seorang isteri. Yang jadi masalah adalah jika seorang isteri menyebut kebaikan-kebaikannya di depan suami dalam rangka mengungkit-ungkit kebaikannya semata.
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima).” [Al Baqarah: 264]

Abu Dzar radhiyallahu ‘Anhu meriwayatkan, bahwasanya Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda, “Ada tiga kelompok manusia dimana Allah tidak akan berbicara dan tak akan memandang mereka pada hari kiamat. Dia tidak mensucikan mereka dan untuk mereka adzab yang pedih.”

Abu Dzar radhiyallahu ‘anhu berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakannya sebanyak tiga kali.” Lalu Abu Dzar bertanya, “Siapakah mereka yang rugi itu, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, “Orang yang menjulurkan kain sarungnya ke bawah mata kaki (isbal), orang yang suka mengungkit-ungkit kebaikannya dan orang yang suka bersumpah palsu ketika menjual. ” [HR. Muslim]

8. Sibuk di luar rumah


Seorang isteri terkadang memiliki banyak kesibukan di luar rumah. Kesibukan ini tidak ada salahnya, asalkan mendapat izin suami dan tidak sampai mengabaikan tugas dan tanggung jawabnya.

Jangan sampai aktivit tersebut melalaikan tanggung jawab nya sebagai seorang isteri. Jangan sampai amanah yang sudah dipikulnya diabaikan.

Ketika suami pulang dari mencari nafkah, ia mendapati rumah belum beres, pakaian belum dicuci, hidangan belum siap, anak-anak belum mandi, dan lain sebagainya. Jika hal ini terjadi terus menerus, boleh jadi suami tidak balik di rumah, ia lebih suka menghabiskan waktunya di luar atau di pejabat.

9. Cemburu buta

Cemburu merupakan tabiat wanita, ia merupakan suatu ekspresi cinta. Dalam batas-batas tertentu, dapat dikatakan wajar bila seorang isteri merasa cemburu dan memendam rasa curiga kepada suami yang jarang berada di rumah. Namun jika rasa cemburu ini berlebihan, melampaui batas, tidak meunasabah dan hanya berasal dari sangkaan buruk; maka rasa cemburu ini dapat berubah menjadi cemburu yang tercela.

Cemburu yang disyariatkan adalah cemburunya isteri terhadap suami kerana kemaksiatan yang dilakukannya, misalnya: berzina, mengurangi hak-hak nya, menzaliminya, atau lebih mendahulukan isteri lain berbanding dirinya. Jika terdapat tanda-tanda yang membenarkan hal ini, maka ini adalah cemburu yang terpuji. Jika hanya dugaan belaka tanpa fakta dan bukti, maka ini adalah cemburu yang tercela.

Jika kecurigaan isteri berlebihan, tidak berdasar pada fakta dan bukti, cemburu buta, hal ini tentunya akan mengundang kekesalan dan buruk sangka suami. Ia tidak akan pernah merasa aman ketika ada di rumah. Bahkan, kemungkinan, si suami akan melakukan atau mengambil kesempatan seperti mana sangkaan isteri terhadapnya.

10. Kurang menjaga perasaan suami

Kepekaan suami mahupun isteri terhadap perasaan pasangannya sangat diperlukan untuk menghindari terjadinya konflik, kesalahfahaman, dan perasaan tersinggung.

Seorang isteri hendaknya senantiasa berhati-hati dalam setiap ucapan dan perbuatannya agar tidak menyakiti perasaan suami, ia mampu menjaga lisannya dari kebiasaan mencaci, berkata keras, dan mengkritik dengan cara keterlaluan. Isteri selalu berusaha untuk menampakkan wajah yang ramah, menyenangkan, tidak bermuka masam, dan menyejukkan ketika dipandang suaminya.

Demikian beberapa kesalahan-kesalahan isteri yang kebanyakannya dilakukan kepada suami yang sepatutnya kita hindari agar suami semakin sayang pada setiap isteri. Semoga keluarga kita menjadi keluarga yang sakinah, mawadah, warohmah.

Aamiiin.

Semoga bermanfaat


Thursday, June 26, 2014

bajet raya...

Assalamualaikum...hi bloggers...
Dapat bajet ni daripada seorang sahabat...mungkin membantu dalam kita merangka bajet hari raya...


set hot ramadhan

salam bloggers, harini nak share set hot ramadhan...bila saya kata hot..MEMANG HOT kalah pisang goreng panas...dah ramai yang miliki set ni...kalo lambat melepas...saya ni tak rajin nak bangun buat juadah untuk sahur macam mak2 yang lain...selalu terjaga tinggal lagi 10 minit imsak...senang je capai shaker shake kan ESP n Mealshakes...minum...sedang elok habis 1 shaker campuran tu pun azan...memang betul2 nak dapat pahala sunat melewatkan sahur...nampak ringkas tapi MENGENYANGKAN + BERTENAGA + MUDAH ...sangat sesuai untuk mereka yang tak suka makan berat time sahur...sesuai juga untuk inbu menyusu dan ibu yang mengandung...

KLIK SINI UNTUK MEMBELI MIGHTY 3 GEM

syikin
919352
0197905220

NC Moment 2014...
















testimoni nutriwhite

Testimoni adik saya setelah mencuba nutriwhite
Qilah Hashim

dari zaman muda & berjerawat xpnah try any whitening product sbb bygkn semua ade effect menghakis kulit n menggelupaskn kulit... tp sgt berbeza dgn yg ni, start pkai mase start pregnant hingga skang...super puas hati ngan kesannya, even use this facial foam alone! xde kesan menggelupas lgsg jerawat br pn da x tumbuh (tu yg best sgt lalalala)..so those yg nk try pncuci muka br tp takot nnt ade kesan muke merah, sume jerawat kuar n sbgainye, please give this one a try!

klik sini untuk beli .set nutriwhite
syikin
919352
0197905220

Wednesday, June 25, 2014

cinta...

Cinta adalah segala-galanya!

Cuba fikirkan apa yang orang sanggup lakukan demi cinta dan tidak mahu lakukan bila tiada cinta.

Orang yang cinta BOLA
Akan sanggup bertahan tidak tidur atau bangkit dari tidur SEPERTIGA malam untuk menonton kecintaannya.

Orang yang cinta GOLF
Akan sanggup berpanas menebas rumput beberapa jam untuk bermain golf.

Orang yang cinta GAME
Akan sanggup menghabiskan masa berjam-jam atau berhari-hari main game sehingga tidak perasan suami atau isterinya hidup lagi ke tidak.

Orang yang cinta KERETA
Akan sanggup berhabis-habisan memasang "lipstick" kereta atau tukar sports-rim.

Orang yang cinta MAKAN
Akan sanggup pergi berapa ribu kilometer hanya untuk makan.

Bayangkan jika cinta yang sama boleh diberikan kepada:-

Allah swt
Rasulullah saw
Al-Quran
Sunnah
Alim Orang Soleh
Ibu bapa
suami atau isteri
Anak-anak
Adik beradik
Sanak Saudara
Saudara Islam
Solat
Ilmu
Zikir
Anak Yatim

Wallahu A'lam.

Cinta mampu merubah hidup seseorang.

Masker Shaklee...

Jimat kan...boleh makan...boleh juga buat masker...
Kegunaan 2 dalam 1...
Sebelum tidur siapa yang nak cuba buat mask shaklee boleh lah cuba tips2 ni :

1. Esp + air sahaja ( putihkan kulit)
2. Esp + vit e ( hilangkan parut dan lembab serta putihkan kulit)
3. Esp + alfalfa ( detoks toksin dan jerawat)
4. Vit c + air ( kecilkan liang roma)
5. Vit e je ( hilangkan parut)
6. Alfalfa + air (licinkan kulit/tumit licin)

7. ESP + VIT E + GLA (mengecutkan jerawat, mencerahkan kulit)
8. ESP+VIT E+ VIVIX ( kulit makin cerah, kulit makin lembut, kulit makin remaja)
 

Selamat mencuba


syikin
919352
0197905220

Tuesday, June 24, 2014

testimoni nutriwhite

Pagi td guna set basic nutriwhite (sbb pg td baru try soothing radience whitening softener)...pergi sekolah ada acara akhir sebelum sukan...duduk berpanas di tengah2 padang...kalau biasa memang muka dah kilat semacam...itu situasi yg estream panas...ni lps balik dari sekolah tengok muka ok je segar...kurang berminyak...mcmni bolehlah control muka daripada jerawat...lepas ni memang wajib guna 3 basic nutriwhite ni...pagi dan mlm...

syikin
919352
0197905220 

klik sini untuk beli.set nutriwhite

adakah anda perlukan vitamin e?

Anda TAK memerlukan vitamin e jika:

¤ muka anda TIADA JERAWAT MAHUPUN JERAGAT
¤ kulit anda masih TEGANG
¤ muka anda CANTIK persis model
¤ muka anda TIADA PARUT JERAWAT
¤ rambut anda TIDAK GUGUR
¤ anda sentiasa BERTENAGA
¤ suami anda TIADA masalah REPRODUKTIF
¤ anda TIADA masalah KATARAK
¤ KUKU anda kuat
¤ kulit anda SEKATA

syikin
919352
0197905220

Monday, June 23, 2014

jadual makan supplement time puasa

Assalamualaikum bloggers, ramadhan dah makin dekat...Ada yang masih tertanya jadual makan supplement time puasa...sonang yo...yelah kita nak sentiasa sihat walaupun kita berpuasa

Yang mana bg tenaga N mengeyangkan...spt ESP, CINCH SHAKE, SCP, Mealshakes, vitalea, coq health n bcomplex...boleh ambil time sahur

Yang lain boleh ambil time buke...cinch tea, performance drink, zink, alfafa,omega guard, lecithin, herblax, boleh ambil time buke atau lps moreh...

Yang lain2 boleh ambil sebelum tido...vit c, vite, carotamax, ostematrix..


ready stock semuanya
syikin
919352
0197905220

Friday, June 20, 2014

cara menghilangkan jerawat

salam bloggers...
kalau muka kita berjerawat mesti kita rasa down bila nak berhadapan dengan orang ramai...lagi kalau muka kita penuh dengan jerawat batu...eiii lagilah orang menjauh...

shaklee ada produk yang boleh menghilangkan jerawat/parut jerawat...
1) HERBAL BLEND...krim serbaguna Shaklee...salah satunya boleh mengecutkan jerawat...caranya mudah, cuma sapukan krim ni pada jerawat...biarkan kering, kemudian bilas...

2) GLA... membetulkan hormon kita dengan cara membantu mencairkan sebum yang berminyak serta mengurangkan rongga/pori-pori dari tersumbat

3) VITAMIN E...Melindungi dari radikal bebas...boleh dimakan atau boleh dipicit keluar minyaknya lalu disapu pada muka untuk mengurangkan kesan parut jerawat

4) ESP...killer product Shaklee...mempertingkatkan pemulihan luka...mengurangkan parut dengan cara mencerahkan kulit

5) CAROTAMAX ...mengawal penghasilan sebum yang berlebihan penyebab kepada jerawat...

6) VITAMIN C SR...mempertingkatkan sistem imun, membantu menyekat bakteria penyebab jerawat

7) NUTRIWHITE SPOT WHITENING LOTION...Mencerahkan kulit...sapukan spot whitening pada parut jerawat untuk memudarkan sekaligus menhilangkan kesannya pada muka

ready stock...
syikin
919352
0197905220


Thursday, June 19, 2014

pahala

Assalam bloggers...
Ingatan buat kita semua...kalau duduk dengan mak abah, tataplah wajah mereka selalu...kalau duduk jauh dari mak abah, tataplah gambar mereka...kerana melihat wajah kedua mereka dianggap ibadat...senang je nak dapat pahala...selain kita tengok mushaf al-quran dan melihat laut...subhanallah

Tuesday, June 17, 2014

Q & A Phytocol-ST

SOAL & JAWAB MENGENAI PHYTOCOL-ST™
Q: Apa itu Phytocol-ST™ Shaklee?
A: Phytocol-ST™ Shaklee adalah formula proprietari yang membekalkan 2,000 mg fitosterol (phytosterol) setiap hari.

Q: Apa itu fitosterol?
A: Fitosterol (dirujuk sebagai sterol dan stanol) tumbuhan) ditemui dalam membran sel tumbuh-tumbuhan. Ia juga boleh ditemui dalam kuantiti yang kecil dalam pelbagai tumbuhan, buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin. Dianggarkan 200-400 mg sterol tumbuhan dan lebih kurang 50 mg stanol tumbuhan kita makan setiap hari.

Q: Bagaimana pengambilan tablet ini dapat membantu kesihatan saya?
A: Institut Kebangsaan Kesihatan Amerika (NIH) mengesyorkan pengambilan 2,000 mg fitosterol setiap hari bersama-sama diet rendah lemak tepu dan rendah kolestrol di samping tinggi serat larut, bersenam dan penurunan berat badan.

Q: Bilakah masa yg sesuai untuk saya mengambil Phytocol-ST™ Shaklee?
A: Untuk hasil yg terbaik ambil produk seperti yg disyorkan: 2 tablet 2 kali sehari beserta makanan.

Q: Bolehkah saya mengambil Phytocol-ST™ Shaklee dengan Omega Guard™ Shaklee dalam masa yg sama?
A: Ya. Tiada sebab mengapa anda tidak boleh mengambil kedua-dua produk ini demi menjaga kesihatan anda. Anda juga boleh mengambil CoQ Health™ Plus Shaklee yg boleh mengoptimumkan manfaat Phytocol-ST™ Shaklee.

Q: Adakah produk ini sesuai untuk mereka yg mempunyai paras kolestrol yg tinggi sahaja?
 A: Phytocol-ST™ dapat membantu mengawal paras kolestrol dalam tubuh. Oleh yg demikian, ia disarankan kepada sesiapa sahaja yg ingin menjaga kesihatan mereka.

Q: Adakah Phytocol-ST™ bebas gluten?
A: Ya.

kredit: nitra

syikin
919352
0197905220

Sunday, June 15, 2014

set cadangan FIFA 2014

Salam bloggers, ada yang tanya ada tak produk shaklee yg sesuai untuk peminat FIFA?Almaklumlah masing2 dah stay up untuk menyokong team kesukaan masing2, pagi besok kat tempat kerja lesu, mengantuk...nilah dia set yg anda semua perlukan...
Syikin
919352
0197905220

Monday, June 9, 2014

Akibat lebih berat badan atau obes


Kalau kita tengok baby yang tembam, kita rase geram nak cubit pipi dia...nak gomol muka dia...tapi kalau baby obes, kemungkinan besar bila dia besar, dia akan kurus...bila dia makin aktif...tapi bagi obes kategori orang dewasa yang kita tahu rutin hidup kita yang jarang bersenam, jarang mengambil makanan seimbang, jarang ambil supplement...tengok gambar ni je pun dah terasa gerun...obes memberi kesan kepada banyak bahagian organ dalaman kita...cegah sebelum parah...

syikin
919352
0197905220

kekurangan vitamin E?

Masalah kurang Vita E jarang berlaku. Namun begitu simptom2 kurang vita E terbahagi kpd simptom di kalangan bayi, kanak2 dan dewasa.

1. Simptom pada bayi
- masalah abnormaliti struktur otak
- kurang berat
-masalah pemakanan
-perkembangan mental dan fizikal terbantut
 

2. Simptom pada kanak2
-masalah saraf, imbangan badan
-otot mata lemah
-lemah otot
- masalah percakapan


3. Simptom pd dewasa
-masalah saraf
-kemandulan
- katarak
-anemia


SYIKIN  l   919352  l  0197905220

Sunday, June 8, 2014

cadangan hantaran untuk pihak lelaki

salam bloggers...sebelum ni saya dah share produk yang sesuia untuk diletak atas dulang hantaran pengantin perempuan, harini saya share pula vitamin yang sesuai untuk diletak di atas dulang pengantin lelaki...

kegunaan vitamin E


Saturday, June 7, 2014

15 KESILAPAN IBUBAPA DALAM MENDIDIK ANAK-ANAK


Anak-anak adalah amanah dari ALLAH s.w.t. dan ianya sebahagian dari ujian ALLAH s.w.t. kepada kita hamba-hamba-Nya. Orang yang malang ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya tidak membawa kebaikan kepadanya di akhirat. 

Rasulullah SAW diberitakan telah bersabda : "Tahukah engkau siapakah orang yang mandul." Berkata para sahabat : "Orang yang mandul ialah orang yang tidak mempunyai anak." Lalu Rasulullah SAW berkata : "Orang yang mandul itu ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya itu tidak memberi kemanfaatan kepadanya sesudah ia meninggal dunia." - (Maksud Al-Hadith )

1. Kesilapan pertama: Kurang berdoa
Kurang berdoa semasa mengandung.
Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah Saidul (penghulu)
Istighfar Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 8-9) Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 38) Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41)

Kurang berdoa semasa membesarkan anak.
Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah Doa agar anak patuh kepada ALLAH s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2 :128) Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25 :74) Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya.

2. Kesilapan kedua: Banyak memberi belaian Tarhib (menakutkan) daripada Targhib (didikan atau motivasi) seperti: menakutkan anak-anak dengan sekolah, menakutkan dengan tempat gelap, menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau, menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur.

3. Kesilapan ketiga: Tidak tegas dalam mendidik anak-anak, tidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak, terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti sahaja tanpa mengambil kira perasaan mereka.

4. Kesilapan keempat: Menegur anak secara negatif seperti mengeluarkan kata-kata kesat dan maki hamun kepada anak-anak (terutama semasa marah). Membandingkan anak-anak dengan anak-anak lain atau anak orang lain.

5. Kesilapan kelima: Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani (physical), rohani (spiritual) dan minda (intelektual). Ramai yang lebih mementingkan pendidikan minda dari pendidikan rohani

6. Kesilapan keenam: Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak sedangkan Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka. Diriwayatkan oleh Aisyah r.a. : Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan atau Al-Hussien bin Ali r.a. Ketika itu Aqra' bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda. Berkata Aqra' : "Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun dari mereka." Rasulullah melihat kepada Aqra' kemudian berkata : "Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi."-(Maksud Al-Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

7. Kesilapan ketujuh: Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang kemas. Ibu bapa tidak menunjukkan cara berpakaian yang kemas dan yang menepati kehendak syarak bila berada di rumah, iaitu berpakaian secara selekeh atau berpakaian seksi dihadapan anak-anaknya.

8. Kesilapan kelapan: Susunan rumahtangga yang tidak kemas. Ini mengakibatkan anak-anak terikut-ikut dengan cara itu dan membesar menjadi pemalas dan selekeh.

9. Kesilapan kesembilan: Kurang menghidupkan sunnah di rumah seperti memberi salam, makan berjemaah, beribadah bersama-sama, dan sebagainya. Dalam menjawab salam, lazimkanlah menjawab salam dengan yang lebih baik dari salam yang diberi.

10. Kesilapan kesepuluh: Tidak menggantungkan rotan di tempat yang mudah dilihat oleh anak-anak. Dalam Islam, merotan anak dengan tujuan mendidik adalah satu sunnah.

11. Kesilapan kesebelas: Kurang mendedahkan anak-anak dengan model yang cemerlang seperti para ulama' dan orang-orang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Anak-anak juga patut didedahkan dengan sembahyang jemaah, kuliah agama dan aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan akhlak Islam.

12. Kesilapan keduabelas: Bertengkar di depan anak-anak. Ini akan menyebabkan anak-anak rasa tertekan dan membenci salah seorang dari ibubapanya.

13. Kesilapan ketigabelas: Membenarkan orang yang tidak elok sahsiyahnya masuk ke dalam rumah kita, baik dari kalangan sahabat sendiri ataupun sahabat anak-anak, kerana ini akan memberikan contoh yang tidak baik kepada anak-anak yang masih membesar.

14. Kesilapan keempatbelas: Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton samada dari TV ataupun video. Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak dan perbualan yang boleh merosakkan agama anak-anak.

15. Kesilapan kelimabelas: Terlalu bergantung kepada pembantu rumah dan guru di sekolah untuk mendidik anak-anak. Sebagai ibubapa kitalah yang akan disoal di akhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam.
Sumber : Darulharis

cadangan hantaran untuk pihak perempuan


Friday, June 6, 2014

testimoni Eczema

di sini saya kongsikan testimoni nenek shaklee saya berkenaan eczema. 
kredit: ummu ainan

syikin hashim
919352
0197905220

set untuk bakal pengantin

BERSERI    BERTENAGA   BERTENANG
SYIKIN
919352
0197905220

Siapa yang perlu ambil Vitamin E

Assalamualaikum blogers... malam ni saya nak kongsikan tentang Vitamin E. Memandangkan bulan ini promosi vitamin E...siapa sebenarnya yang memerlukan vitamin E?
  • Penghidap ALERGI hidung
  • Mereka yang LELAH
  • Mereka yang BRONKITIS
  • Mereka yang BATUK TERUK / TUBERCULOSIS
  • Sesiapa yang SINUS
  • Sesiapa yang SAKIT TEKAK / TONSIL
  • Masalah PUNDI HEMPEDU
  • Penghidap HEPATITIS
  • Penghidap SAKIT JANTUNG / STROK / HIPERTENSI
  • Sesiapa yang KOLESTROL TINGGI
  • Penghidap GOUT
  • Penghidap HIPERTHYROIDISMA
  • Penghidap INFEKSI SALURAN URINARI
  • Penghidap VERTIGO
  • Penghidap GILA BABI
  • Penghidap PARKINSON
  • Penghidap SKLEROSIS BERGANDA
  • Penghidap JERAWAT
  • Penghidap JERAGAT / PIGMENTASi
  • Penghidap CACAR AIR
  • Penghidap PSORIASIS
  • Penghidap ECZEMA
  • KULIT YANG CANTIK
  • Penghidap SLE
  • RAMBUT BERKELEMUMUR
  • RAMBUT GUGUR
  • KUKU RAPUH / MUDAH PATAH
  • Penghidap KATARAK
  • Penghidap GLAUKOMA
  • Penghidap MATA MALAS
  • ANTIPENUAAN
  • MATI PUCUK
  • MASALAH PROSTAT
  • KEMANDULAN LELAKI
  • SINDROM PRA HAID
  • MENOPOUS
  • WANITA MENGANDUNG
  • Penghidap VENA  VARIKOS
  • Penghidap FIBROID
  • Penghidap KANSER DAN TUMOR
  • SELEPAS PEMBEDAHAN
  • Merawat BAHU KEJANG
  • PENING
  • BUASIR
  • SAKIT SENDI
  • SISTEM IMUN
  • Mengurangkan PARUT
wow...ramai yang b oleh mengambil Vitamin E...
Syikin
919352
0197905220

Thursday, June 5, 2014

makanan ketika pantang

godek2 blog sendiri, ada 3 draft, salah satunya post ini...nice info, tapi maaf saya tak ingat sumbernya...  semoga bermanfaat kepada semua...

Jadual Makanan Yang Boleh Dimakan dan Tidak Boleh Dimakan Semasa Pantang
BOLEH
TIDAK BOLEH
AYAM & DAGING
  • Burung puyuh
  • Burung merpati
  • ayam hitam
  • ayam didik
  • ayam selasih
  • ayam kampung
  • daging batang pinang
  • Ayam biasa (takut gatal)
IKAN
Penting:
Ikan berbisa jika dimakan oleh ibu-ibu dalam pantang boleh menyebabkan turun darah dan bentan
Ikan haruan menyembuhkan luka.
Ikan yu membanyakkan susu ibu
  • Ikan haruan
  • Ikan yu
  • Ikan selar
  • Ikan gelama
  • Ikan jenahak
  • Ikan merah
  • Ikan tenggiri
  • Ikan kurau
  • Ikan bawal putih
  • Ikan senangin
  • Ikan bilis
  • Ikan kering
  • Ikan masin
  • Ikan keli
  • Ikan bawal hitam
  • Ikan terubuk
  • Ikan duri
  • Ikan pari
  • Ikan sembilang
  • Ikan parang
  • ikan kembung
  • Ikan tamban
  • Ikan cencaru
  • Ikan tongkol
  • makanan laut
    • udang
    • sotong
    • kerang
ULAM ULAMAN
Ulam-ulaman ini mengandungi fiber, zat galian (mineral) dan pelbagai vitamin, termasuklah A, C dan E, bersifat anti oksidan.
Jantung pisang membanyakkan susu ibu

Ulam kunyit mengembalikan kecergasan badan dan
menyembuhkan luka dalaman
  • halia
  • Serai
  • Lengkuas
  • pucuk pegaga
  • pucuk mengkudu
  • pucuk ulam raja
  • lempuyang
  • jantung pisang rebus
  • daun atau ubi cekur
  • Bunga kantan
  • kunyit hidup
  • daun lemuni hitam
  • daun kaduk
  • daun sekentut
  • daun kesum
  • daun cemumar
  • daun pudina
  • daun kari
  • daun bebuas
  • daun ruku
Aik boleh ke makan bungan kantan???Emak saya kata tajam
SAYUR-SAYURAN /
Penting:
Mengambil sayur-sayuran  menjalar, sejuk serta berangin boleh menyebabkan ibu-ibu kembung dan sakit-sakit badan.
Lobak putih dan peria membanyakkan susu ibu

Peria memudahkan buang air besar, membantu membersih dan melancarkan peredaran
darah dalam tubuh.
  • Ubi kentang
  • Peria
  • Sawi
  • Lobak merah
  • Lobak putih
  • Ubi kayu
  • Kangkung
  • Petola
  • Terung
  • Cili
  • Timun
  • Tomato
  • Brokoli
  • Kubis
  • Seledri
  • Terung
  • Timun
  • sayur keladi
  • pucuk ubi
  • pucuk paku
  • bayam
  • sayur atau daun keti (bunga putih)
  • kacang panjang
  • kacang botol
  • labu
  • rebung
  • jeruk maman
  • petai
  • jering
BUAH-BUAHAN
Penting:
Makanan tersebut dilarang kerana dapat mengakibatkan sakit tulang dan sejuk otot serta lemah sendi. Penyakit-penyakit tersebut diketahui telah banyak berleluasa di barat dan dikenali sebagai artritis dan rheumatisme.
  • Buah anggur
  • Kurma
  • Oren
  • Epal merah
  • Strawberi
  • Peach
  • Prune
  • Kismis
  • Longan cina
  • Nenas
  • Limau
  • buah lai
  • tembikai susu
  • tembikai merah
  • tembikai cina
  • epal hijau
  • kiwi
  • buah pear
  • pisang
  • jambu
  • belimbing
  • durian belanda
  • mangga
  • betik
  • ciku
  • langsat
  • nangka
  • cempedak
  • pisang masak hijau
  • pisang nangka
  • pisang embun
  • pisang udang
  • ubi kayu
  • ubi keladi
  • sengkuang
  • manggis
  • macang
  • kuinin
  • binjai
LAIN-LAIN MAKANAN
Asam jawa membantu membuang air besar selain dari
menyegarkan tubuh badan 
  • Biskut
  • Roti
  • Nestum
  • Quaker Oat
  • Cornflakes
  • Masakan panggang
  • Masakan rebus
  • Masakan kukus
  • Masakan bakar
  • Masakan salai
  • Asam jawa
  • Asam keping
  • Tempe
  • Burger
  • Nugget
  • Sosej
  • Bihun
  • Mee
  • Kuey teow
  • Laksa
  • Telur
  • Semua jenis ubi
  • Semua jenis makanan laut
  • Masakan berminyak boleh tetapi sedikit/jarang-jarang
AIR
Penting:
Ibu-ibu tidak boleh minum minuman sejuk, tajam dan jus daripada buah-buahan yang dilarang
Air kunyit mengecutkan rahim dan mencuci darah.
Air rebusan pegaga ini membersihkan darah dalam tubuh ibu yang baru
melahirkan anak.
Manjakani berfungsi untuk mengering dan mengetatkan pangkal rahim.

Air jus halia kurma boleh membuang angin dalam badan dan menambah tenaga.

Air madu memanaskan badan.
  • air suam
  • air pati kunyit
  • jus pegaga
  • air halia
  • air kopi
  • air manjakani 
  • jus halia kurma
  • air madu
  • air ais
  • air sejuk
  • air bergas
  • air tebu
  • air cincau
  • air kelapa muda
  • air jus buah-buahan yang dilarang

Hantaran Pertunangan/Perkahwinan



salam bloggers...
memandangkan harini adalah anniversary saya dan suami, jadi harini saya tulis topik tentang perkahwinan...masih pening dan tercari-cari apa yang sesuai untuk dijadikan hantaran di hari bahagia? biasa orang bagi jam tangan, coklat, telekung, sejadah, al-quran, sepersalinan pakaian, kasut, kek, makeup, minyak wangi dan sebagainya. apa kata kita tambah 1 dulang dengan supplemen Shaklee...kita tentu nak pasangan kita sentiasa sihat dan cantikkan...untuk cadangan apa yang sesuai untuk diletak atas dulang hantaran, boleh pm saya...saya akan berikan cadangan apa yang sesuai untuk dijadikan hantaran...

Kalaulah masa saya kahwin saya dah kenal Shaklee, tentu saya akan make sure satu dulang akan ada barangan shaklee...kita bagi setulus hati, semoga pasangan kita akan sihat untuk menjaga kita...itulah yang saya buat sekarang, saya berikan suami makan supplemen supaya badannya kuat dan bertenaga...bonus, dia makin sihat dan jarang sakit

syikin hashim
919352
0197905220


Popular Posts

CADANGAN SUPLEMEN UNTUK SEMUA MASYARAKAT

Anti – Aging
Vivix

Anti- Oxidant

Carotomax,Vitamin C, Vitamin E, Vivix

Asma, Sinus (Resdung),Alergik, (Gegata), Ekzema
Alfalfa,Vitamin B Complex, Vitamin C { ( + Herbal Blend) untuk Ekzema}

Set Menyusu
Vita-Lea,Vitamin B Complex, Vitamin C, Alfalfa, ESP, Ostematrix, Omega Guard, PD

Kesihatan Kanak-kanak
Chewable Vita-Lea, Chewable Vitamin C, Omega Guard, Mealshake

Set Pantang
Vita-Lea,Vitamin B- Complex, Vitamin C, Zinc, Vitamin E, ESP,

Set Diabetis
GLA – Complex, Vitamin C, Vivix, Zink, CoQ Health, Vitalea, ESP

Set Gout
PD, Omega Guard, Alfalfa

Set Penggiat Imun
Nutriferon, Vivix, Vit C, coQ Health

Set Darah Tinggi
Omega Guard, CoQ Health, Garlic

Kesihatan Lelaki
Vita– lea, Vitamin B – Complex, Vitamin C, Vitamin E, Ostematrix, Omega Guard, PD

Wanita Mengandung
Vita– Lea, Vitamin B- Complex, Vitamin C, ESP, Ostematrix, Omega Guard

Rawatan Kulit
Vitamin B – Complex, Vitamin C, Vitamin E, ESP, Ostematrix, Vivix

Set Pengurusan Berat
Lecithin, Cinch Shake Mix, Cinch Energy Tea Mix

Individu Yang Tidak Meminati Tablet atau kapsul
Mealshake, Cinch, ESP, Vivix, Nutriferon

Search